تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران تاب‌آوری زنانه، قدرت مادرانه ملی‌پوش مشهدی از شانس خود برای رسیدن به المپیک پاریس می‌گوید آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار معاونت زنان است ۹۰ درصد طراحان طلا در خراسان‌رضوی بانوان هستند
سرخط خبرها
نقش زنان در انقلاب اسلامی از دیدگاه بزرگان

نقش زنان در انقلاب اسلامی از دیدگاه بزرگان

  • کد خبر: ۲۰۹۵۸۱
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
  • ۱
انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ که در دیدگاه بسیاری از تحلیلگران به انقلاب مردمی شهرت دارد با محوریت دین، به پیروزی رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، در این میان زنان به عنوان نقش آفرینان اصلی جامعه، نه تنها سهم بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن بسیار تلاش کردند.

زنان ایرانی براساس اعتقادات مذهبی و اسلامی خود و بر پایه ایمان توانستند حقیقت را کشف کرده و به جبران عقب ماندگی‌های اجتماعی خود در حکومت‌های گذشته، پا به پای مردان، در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کنند.

فعالیت‌های مبارزاتی زنان در سال ۱۳۵۶

سال ۱۳۵۶سالی بود که نهضت امام خمینی (ره) اوج گرفت و مبارزات علیه رژیم پهلوی رنگ و بوی جدی‌تری پیدا کرد. زنان به خصوص از دی‌ماه ۱۳۵۶ در مناسبت‌های مختلف حضور فعال و پیشگامی داشتند. از جمله این فعالیت‌ها اولین تظاهرات در ۱۷ دیماه ۱۳۵۶ در مشهد در اعتراض به سالروز کشف حجاب بود. هنگامی که مراسم جشن با حضور گروهی از زنان وابسته به دربار برگزار شد، ۱۲۰ نفر از بانوان مسلمان مشهد در اعتراض به سالگرد کشف حجاب در خیابان‌های شاهرضا، خسروی نو و نادری تظاهرات کردند. ماموران رژیم پهلوی در نزدیکی میدان شهدا آن‌ها را پراکنده و عده‌ای را دستگیر کردند. این راهپیمایی بسیار تأثیرگذار بود طوری که زمینه‌ساز حرکت‌ها و راهپیماییی‌های زنان سراسر کشور در مبارزه علیه رژیم شد.

همچنین در واقعه ۱۷ شهریور نیز زنان در کنار مردان از همان ساعات اولیه در تظاهرات شرکت کردند و راهی میدان ژاله شدند. در جریان اعتراض که با سرکوب وحشیانه رژیم پهلوی مواجه شد، تعداد زیادی از زنان شهید شدند که شهید محبوبه دانش آشتیانی از جمله این شهدا است.

شأن زن از دیدگاه امام خمینی (ره)

در میان رهبران سیاسی و فکری جهان شخصیتی را پیدا نمی‌کنیم که به اندازه رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از بانوان تجلیل و تکریم نموده باشد. امام خمینی، انقلاب و پیروزی آن را وام دار زنان می‌شمارد. چراکه آنان سبب تقویت روحیه و انگیزه انقلابی مردان شدند.

ایشان می‌فرمایند: «این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مرد‌ها داشته باشیم. بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند. بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مرد‌ها هم جرأت و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانم‌ها هستیم.»
امام، با الهام از تعالیم انبیاء و اولیاء الهی نه تنها رهبر سیاسی جامعه بلکه تجسم اخلاق و فلسفه و فقه و عرفان نیز بود. ایشان هرگاه در باره زنان سخن می‌گفتند با زیباترین و شیواترین کلمات، جایگاه و ارزش آنان را بیان و معرفی می‌کردند. امام که تعلیمات اسلام را پیکره و چارچوب شأن و مقام و شخصیت انسان‌ها و حقوق و آزادی‌های آنان می‌دانستند با اتکا به چنین دیدگاهی «زن» را دارای شخصیت و مقامی والا برشمرده و دیدگاه‌های منحط جوامع غیرمذهبی و سرمایه داری را نفی می‌کردند.

امام خمینی شناخت و فهم زن مسلمان ایرانی را ستوده و می‏ فرمایند: «اینجانب به زنان پرافتخار ایران، مباهات می ‏کنم که تحولی آنچنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش نقاشان خارجی و وابستگان بی‏شرافت آنان، از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاه‌های تبلیغاتی مزدور را نقش بر آب نمودند، و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهی نشده و با این توطئه‏‌های شوم غرب و غربزدگان آسیب نخواهد پذیرفت.»

نقش زنان در انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگرانِ یکی از برترین قلّه‌های افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی‌اند. قدرت ایمان، راه مجاهدت‌های بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه‌های شگفت‌انگیز و کم‌نظیری از حضور شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانه‌ی آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد. از تظاهرات شورانگیز روز‌های انقلاب تا دوران فراموش‌نشدنی دفاع مقدّس، و از قهرمانی در صفوف نبرد تا دل بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشباز خطر و تا خدمات پشت جبهه، و از حضور در جبهه‌ی علم و تحقیق و فنّاوری و درخشندگی در وادی ادبیّات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریّتها، و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر، همه و همه نشانه‌های اعتلای معنوی زنِ ایرانی است که به برکت نظام اسلامی و درس‌ها و ارزش‌گذاری‌های اسلام پدید آمده است.

بی‌شک زنان شهید و جانباز و آزاده -که تعداد آنان را هفده هزار دانسته‌اند- در قلّه‌ی این افتخاراتند. زن ایرانی توانست به‌رغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در دوران نحس پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است.

بازخوانی مقاله‌ای از شهید مطهری

شهید مطهری که از شاگردان و یاران نزدیک امام و از اندیشه‌مندان بزرگ انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود درباره نقش زنان در انقلاب اسلامی اعتقاد دارد زنان هم در شکل گیری و هم در پیروزی، نقش مستقیم و غیر مستقیم داشته اند.
مانند صدر اسلام که هم زنان در بعد تربیت فرزندان و پرورش آنان و همراهی و شکیبایی حضور همسران در جنگ، یاری گر حضرت رسول (ص) بودند و هم زنانی مانند «نسیبه جرّاح» و عمه حضرت رسول (ص) و... در صحنه‌های جهاد مستقیم نقش داشته اند، هم در هجرت به مدینه و حبشه و هم در بیعت‌های مختلف با حضرت هم در همراهی در خانه و راهی کردن همسران و فرزندان.

شهید مطهری درباره ویژگی ذی سهم بودن بانوان در انقلاب و جمهوری اسلامی یادآور می‌شود: «به نظر می‌رسد این چنین نقش تاریخی برای زن در جهان بی سابقه است؛ و به همین جهت ایجاب می‌کند که تحقیق کنیم چه عواملی موجب گشت که زن بار دیگر ـ علاوه بر صدر اسلام ـ در صحنه تاریخ ظاهر شود و تاریخ را از «مذکر» بودن محض خارج کند و آن را «مؤنث» (مذکر ـ مؤنث) نماید.»

این شهید بزرگوار تحولی را که در این سالیان موجب شد تا زنان بتوانند چنین نقشی را ایفا کنند، آگاهی از اسلام راستین می‌دانست و همچنین به نقش رهبری اشاره کرده، می‌گفت: «در سفری که خود ما رفتیم پاریس، ایشان (امام خمینی) با آن تیز هوشی و دور بینی‌ای که دارند صریحا و اکیداً گفتند - قبلا هم گفته بودند- شرکت خانم‌ها در تظاهرات و راهپیمایی‌ها ولو با منع صریح پدران و شوهران شان مواجه شوند، واجب است. شوهر‌ها و پدر‌ها حق ندارند که مانع شرکت این‌ها بشوند.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
0
1
مهمترین ویژگی ادیان، ایجاد نور امید در زندگی افراد عمدتا نیازمند و ناتوان است که شدت ان به استحکام باورهای فرد بستگی دارد. کسانیکه از رهگذر دین بدنبال کسب منافع و استثمار هستند، با تبلیغ و تبیین و تعیین تکالیف دینی و وابسته کردن مردم، شکلی از قداست را در وجود خود متجلی میکنند. نور خورشید، روشنگر حقایق پیرامون، و ارامش بخش است اما نور ایمان ممکن است ارامش بخش باشد اما هیچ حقیقتی را روشن نمیکند و پذیرش انچه دین ادعا میکند صرفا اعتقادی و غیرقابل اثبات است لذا واقعیتگرایان مشاهده گر، نمیتوانند دین را قبول کنند. انچه باعث رونق دین میشود، تاثیر القائی جمعی ان بخصوص در مراسم عبادی جمعی یا جنگ است. دین سیاسی موجب رونق دین نمیشود اما جمعیت متظاهران فرصت طلب را افزایش میدهد بطوریکه برخی خدا را قبول ندارند اما برای جلب اعتماد حکومت، محتاطانه به جبهه میروند در مسجد نماز میخوانند یا در معابر اذان میگویند.